Projects
About
News
Events
Jobs
0
Contact
arrow back Icon

Waarom is digitalisering een must voor jouw organisatie

Geschreven door

Koen Goedseels

Read the news article or just listen to it!

Het internet evolueert razendsnel en digitale communicatie heeft de laatste tijd een hoge vlucht genomen. Met nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen. Websites en webplatformen zijn intussen meer dan digitale visitekaartjes. Ze zijn cruciaal voor uw imago en verkooporganisatie en steeds meer bedrijven ontwikkelen hun eigen B2B portals om hun klanten beter te bedienen. Deze B2B portals zijn te vergelijken met B2B webshops en geven u en uw klanten meer inzicht en overzicht in het bestelproces. Digitalisering draait om een eenduidige klantervaring, online en offline.

Categorie:

#DigitalEra

"Omarm technologie en digitaliseer je bedrijf. Anders zullen start-ups je bedrijf overnemen." Dat was de boodschap van John Chambers, vertrekkend CEO van netwerkspecialist Cisco. Het digitaliseren van je bedrijf los je niet alleen op door te investeren in een responsive website of een mobiele app, want het raakt de kern van je bedrijf en hoe je organisatie werkt.


Het is van groot belang dat u van tevoren goed nadenkt over wat het probleem is en hoe u het kunt oplossen. Maar wat maakt een "digitaal" bedrijf nu precies interessant?


Digitalisering zorgt ervoor dat u alles in handen hebt om een optimale klantervaring te garanderen. Vandaag en morgen.

Welke term u aan die transformatie wilt geven is eigenlijk niet belangrijk. Het gaat om de mindset die je hele bedrijf moet doordringen en om gerichte aanpassingen in je bedrijfsvoering.

1. Informatie wordt toegankelijker


In de eerste plaats zult u merken dat uw informatie veel sneller en gemakkelijker toegankelijk is. Onderzoek is veel gemakkelijker, het uitwisselen van grote hoeveelheden informatie gaat veel sneller en het is heel eenvoudig om back-ups van uw werk te maken. U hoeft niet meer opnieuw te beginnen of werk over te doen omdat u documenten of andere gegevens kwijt bent.


Bovendien begint een project voor digitalisering vaak vanuit de marketingafdeling van een organisatie. Dit is een van de snelst evoluerende takken in termen van transformatie.

Een website die ooit begon als een online visitekaartje is nu vaak de kern van een heel marketing ecosysteem.


Een concreet voorbeeld: handelsbeurzen. Door de corona-crisis zijn die verdwenen, een perfect moment om dat vaak forse budget te heroverwegen. Op een beurs investeer je enkele tienduizenden euro's (of meer) om in enkele dagen tijd, op één bepaalde locatie, in contact te komen met hooguit een paar duizend potentieel geïnteresseerde klanten. U kunt amper een paar honderd contactgegevens noteren, en enkele tientallen meters verderop worden ze aangesproken door de concurrentie.

U kunt dat bedrag ook investeren om in contact te komen met een veelvoud van die potentieel geïnteresseerden, gespreid over een heel jaar en in de wereldwijde regio's die voor uw bedrijf van belang zijn. U kunt elk van die contacten voeden met nuttige informatie en constructief een relatie met hen opbouwen dankzij remarketing.

Beurzen hebben niet noodzakelijk hun nut verloren, maar het gaat om de keuze tussen een one-shot en een always-on strategie. Investeren in een solide online aanwezigheid met uitgebreide productinformatie, een extreme gebruikerservaring en een state-of-the-art marketing technologie setup is nooit een slechte keuze.


2. Kom in contact met Generatie Y


Generatie Y staat voor iedereen die geboren is tussen 1982 en 2001. Kenmerkend voor deze generatie is dat zij al vroeg actief zijn op het internet, zowel op desktop als mobiel. Een logisch gevolg is dat ze veel meer 'digitaal' communiceren. Behoort uw doelgroep tot Generatie Y, dan is het belangrijk dat u zich richt op de digitale kanalen die zij gebruiken. Dankzij de technologische vooruitgang van de laatste jaren voelen zij zich ook meer op hun gemak om online aangesproken te worden.

De normen van deze generatie liggen ook veel hoger bij deze doelgroep.

Zij accepteren niet langer dat de website van een openbaar vervoerbedrijf even niet beschikbaar is of dat de app een verkeerde planning van trein, tram of bus geeft. Ze accepteren niet langer dat bedrijven en winkels hun aanbod niet online hebben staan, en ook de voorraadstatus direct willen zien. Ze accepteren niet langer dat ze hun online bestelling niet met track&trace tot aan de deur kunnen volgen.

Maar ook in B2B is digitale nultolerantie een grote uitdaging geworden. B2B-klanten zijn

B2C-gebruikers in de avonduren en breiden hun verwachtingen uit tot in hun professionele leven. Zij willen online zelfbedieningsportalen om (her)bestellingen te plaatsen en facturen te downloaden, en zij verwachten toegang tot een databank waarin zij technische fiches, 3D-tekeningen en commercieel beeldmateriaal kunnen vinden wanneer zij die nodig hebben.

Of het nu gaat om B2B of B2C, klanten willen hun klantreis soepel en zonder obstakels kunnen afleggen. Digitalisering helpt dat op een beheersbare manier mogelijk te maken.


3. Analyse, interpretatie en automatisering


Een ander voordeel is dat u processen en resultaten veel sneller kunt analyseren. Niet alleen sneller, maar ook specifieker, want met de huidige digitale technologie is het mogelijk om zeer specifieke analyses uit te voeren... en dat in een kortere tijdspanne!

Specifieke analyses leiden tot betere en beknoptere interpretaties en conclusies, wat uw onderzoek alleen maar ten goede komt. Bijgevolg zal uw onderneming hier veel meer uit kunnen leren, waardoor u sneller kunt reageren en evolueren in onze steeds veranderende maatschappij.


Als klant zult u deze voordelen ook onmiddellijk voelen. De voor de hand liggende digitale voorbeelden zijn weer talrijk.

  • De self-service omgeving van uw energieleverancier, waar u niet alleen uw facturen kunt downloaden, maar ook zelf uw maandelijkse voorschot kunt betalen.
  • Het online controleren van de beschikbare voorraad van een bepaald product in verschillende filialen van een winkel.
  • Gedetailleerde tracking van uw online bestelling, inclusief live tracking van de pakketdienst tot het pakket bij u aan de deur is.
  • De aanwezigheid van een live chat of online klantenondersteuning die u echt verder kan helpen.


B2B-platforms en digitale orderontvangst als oplossing?


Wij noemden het hier al en zijn zelf ook sterk voorstander van het digitaliseren van een bestelproces. De mogelijkheden om een platform te creëren dat uw klanten ervaren als een prettige, herkenbare webshop zijn legio.

Veel B2B-bedrijven streven naar een 100% digitale orderintake. Niet door

allerlei stimulansen en kortingen aan te bieden voor degenen die online bestellen, maar door de

platform zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk dat klanten niet meer op een andere manier willen bestellen. Om dit doel te bereiken speelt, zoals eerder gezegd, de ervaring een doorslaggevende rol.


Al met al heeft het streven naar een 100% digitale orderintake alleen maar voordelen:

  • Klantenservice- en verkoopmedewerkers worden verlost van repetitieve taken en kunnen tijd vrijmaken voor echt waardevolle klantenrelaties en -bijstand;
  • Efficiëntiewinst op verschillende gebieden, en dus uiteindelijk meer winst;
  • Zelfbediening geeft de klant meer vrijheid;
  • Minder onjuiste bestellingen (onjuiste handmatige invoer door werknemers);
  • Snelheidswinst (doorlooptijd van bestellingen, verwerking van administratie ...);
  • Automatisering van het productie- en logistieke proces;
  • ...


4. Durf te innoveren.


Een organisatie moet voortdurend de afweging maken tussen zo ondernemend en zo bestuurlijk mogelijk zijn. Zo zijn er bedrijven die nieuwe concepten en producten op de markt willen brengen, maar daar gaat een intensief proces van validatie, interpretatie en eventueel pivoting aan vooraf om tractie te krijgen. Is er overigens wel een product en een markt voorhanden? Veel bedrijven daarentegen bevinden zich in het managementverhaal waar het managen en beheersen van processen centraal staat. Hier wordt dus te weinig aandacht besteed aan innovatie, nieuwe productontwikkeling of nieuwe business modellen. Of ze denken er wel over na, maar werken deze ideeën onvoldoende uit.

Durf daarom als zelfstandige te investeren en de hulp in te roepen van gespecialiseerde bedrijven. Vooral op het gebied van ontwikkeling kan dit een grote toegevoegde waarde zijn. Door deze samenwerking ontstaat een prototype, MVP of proof of concept. Dit kan dan gevalideerd worden op de markt en bijgestuurd worden waar nodig.


Samenwerken met de juiste partners

Bent u ervan overtuigd dat uw eigen bedrijf een digitale transformatie kan gebruiken, maar weet u niet hoe te beginnen? Geen probleem, zoek de juiste partners die deze kennis wel hebben en blijf up-to-date!


Bij Lemon willen we van al onze klanten partners maken en hen ondersteunen in hun digitale reis. Dat gaat verder dan alleen het ontvangen van een opdracht en het zo goed mogelijk uitvoeren daarvan. We gaan samen om de tafel zitten om te bespreken hoe we verder gaan. Dit is waar we al onze multidisciplinaire kennis in de strijd gooien. Bent u geïnteresseerd in een gratis en vrijblijvend oriënterend gesprek, waarin we kijken naar wat goed is en wat beter kan? Aarzel dan niet en neem contact op met sales@lemon.be!

Lees ook:

Arrow white - hover in

Laten we praten

Waving hand asset

Contacteer ons

Laten we praten

Waving hand asset

Contacteer ons

Laten we praten

Waving hand asset

Contacteer ons

Laten we praten

Waving hand asset

Contacteer ons