10 tips voor het kiezen van het juiste content management systeem

02/03/2021 - 17:39

Je wilt een nieuwe of vernieuwde website bouwen, of laten bouwen. Je hebt er zelf nog niet zoveel kennis van, dus je doet wat onderzoek en probeert meer te leren. Het is zeer belangrijk dat je jouw website zelf makkelijk kunt beheren. Maar bij jouw onderzoek kom je allerlei technische termen tegen, en deze worden vaak niet goed genoeg uitgelegd. Een van de veel voorkomende termen is een ‘CMS’. Maar wat is dit juist en hoe kies je één die het best bij je past? In dit artikel leggen we het graag voor je uit. 

Eigenlijk heel makkelijk gezegd, is een CMS het systeem achter je website. Het Content Management Systeem stelt jou in staat om op eenvoudige wijze je website te beheren. Hier hoef je niet veel te kennen van coderen in html en dergelijke. Het systeem is vaak zo opgesteld dat je eenvoudig tekst erin kan verwerken en de modellen en templates doen voor jou de rest. 

Ons team heeft de afgelopen jaren veel te vaak de negatieve gevolgen gezien van een verkeerde keuze van een CMS-systeem. Dit komt natuurlijk omdat er een groot aanbod is van CMS leveranciers en producten en men weet vaak niet waar op te letten. 

Voor een CMS kijken we naar een paar verschillende opties:

  • Crafter cms
  • Cockpit
  • Sanity
  • Strapi 
  • Daptin 
  • Directus 
  • Drupal  
  • WordPress

Het kiezen van een content management systeem is slechts het begin van een langdurig traject dat pas op termijn zijn waarde toont. Een CMS systeem dat veel onderhoud vergt en zo het vermogen van teams om content te beheren belemmert, leidt tot een onaangename ervaring. En dat willen we ten alle tijde vermijden. Want het zou niet mogen dat een systeem dat uw werk zou vergemakkelijken, het uiteindelijk vermoeilijkt en tegenslagen biedt. 

Een vaak voorkomende fout die mensen en bedrijven maken bij het kiezen van een CMS systeem, is dat ze voor de goedkope oplossing gaan. Hierbij onderschatten ze de lange termijn kosten, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid onderhoud dat ze aan een CMS hebben. Alsook de behoeften van het eigen team vergeten af te stemmen met het gekozen systeem.

10 Tips voor het kiezen van het juiste CMS

Om het juiste CMS voor uw websites te kiezen – en te voorkomen dat u fouten maakt, zijn hier 10 dingen die we in gedachten houden wanneer we u helpen het juiste CMS te kiezen. 

  1.  Geen custom made content management software bouwen

We snappen het wel, iedereen wil graag iets op maat gemaakt. Want dat werkt toch het beste voor de noden van je team? Wel dat is fout gedacht. Wij hebben het vaak genoeg fout zien aflopen. Dit komt vaak doordat uw team niet de ervaring en skills heeft om de complexiteiten die een CMS met zich meebrengt de baas te kunnen. De ondersteuning die op lange termijn nodig is, weegt vaak niet op tegen de kosten van het selecteren van een CMS systeem. En natuurlijk custom builds zijn vatbaarder voor fouten, wat het er niet makkelijker op maakt. 

  1. Zorg dat de ontwikkelaars je niet afhankelijk maken

Zorg ervoor dat u een CMS oplossing kiest die jou en je team in staat stelt te concentreren op het werk dat je moet verrichten, en niet in het besteden van tijd aan het beheer van de technologie. Kies een content management systeem dat werkt voor jou en er niet voor zorgt dat je continu terug moet lopen naar de ontwikkelaar van het systeem. 

  1. Uw CMS moet schaalbaar zijn

Hier hoef je niet over na te denken. Elk bedrijf zou schaalbaarheid in het achterhoofd moeten houden bij elke keuze die ze maakt. Een bedrijf dat groeit, is een bedrijf dat verandert. Dit heeft natuurlijk ook invloed op je online verhaal en dus je websites en CMS systeem. Dus let van in het begin op, dat je content management systeem mee kan groeien naargelang de behoefte van het bedrijf. 

  1. Een CMS dient omnichannel te ondersteunen

Waarschijnlijk denkt u het CMS systeem in te zetten voor desktop- of mobiele websites. Maar denk eraan dat de technologie snel aan het veranderen is, en dat je allicht mee zal moeten groeien met deze vernieuwingen. Zaken zoals AR en VR, of digitale assistenten, zijn dezer dagen al aanwezig. En als we kijken naar de toekomst zal dit enkel nog maar toenemen. Zorg er dus voor dat je content management systeem mee kan groeien in de toekomst en in te zetten is op nieuwe kanalen. 

  1. Zorg ervoor dat je ontwikkelaars kunnen coderen naar hun voorkeur

Zelfs al heb je een goed content management systeem, als er geen geschikte programmeurs zijn, wordt het moeilijk om dit te blijven onderhouden. Ga dus voor een systeem dat je ontwikkelaars in staat stelt om te coderen in de programmeertaal dat hij/zij prefereert. Want vaak is er een specifieke CMS infrastructuur, dat enkel gespecialiseerde mensen vereist. Wat dan weer knelpunten kan creëren binnen de werking van uw team. 

  1. Verkies ondersteuning boven software

Als je eenmaal het content management systeem hebt, zorg je best dat er voldoende ondersteuning is. Als er zich problemen voordoen en het platformteam is niet meteen beschikbaar, heb je een probleem. Daarom raden wij aan een CMS te kiezen dat je ontwikkelaars in staat stelt te werken zonder het beheren van de content te verstoren. Dit zal je bedrijf en team veel tijd en geld besparen. 

  1. Test eer je begint! 

Zorg er zeker voor dat je eerst het CMS uitprobeert en zo goed mogelijk test. Want als je het CMS uitrolt voor de gehele website, en er komen dan problemen naar boven kost dit wederom veel tijd en geld om te herstellen. Neem dus zeker eerst een deel van de site en test het samen met je team. Zodat ook alles duidelijk is voor iedereen. En het hele team weet hoe bijvoorbeeld pagina’s aanmaken en schrijven. Testen = Cruciaal!  

  1. Kies voor een intuïtieve user interface

Wanneer je team niet elke dag in het content management systeem zal werken, is het belangrijk dat deze gebruiksvriendelijk is. De user interface zal dus niet teveel technische knowhow of training vereisen, zodat uw team hier makkelijk mee weg kan. 

  1. Zorg dat het CMS API’s heeft en integraties ondersteunt

Om te beginnen ‘wat is een API’? Voluit staat API voor Application Programming Interface. En een API zorgt voor de mogelijkheid om andere systemen en software een ingang tot uw systeem te bieden. Zo wil elk bedrijf maar al te graag inzicht krijgen in de webinteracties en het webgedrag van de gebruikers om zo hun marketingstrategie te bepalen. Daarom zijn er marketingoplossingen vereist die makkelijk te integreren zijn in de dagdagelijkse taken en diensten. Dan spreken we over zaken als marketing automation, business intelligence tools, Google analytics en vele anderen. Ook uw partners moeten eenvoudig verbinding kunnen maken met apparaten en platformen en verbeter zo uw samenwerkingen met uw partners via een vlotte CMS. Kies een CMS-oplossing, zoals een headless API-first CMS, die robuuste API’s heeft en waarmee u gemakkelijk verbinding kunt maken met contentmanagementtools van derden.

  1. Vraag stakeholders om hun mening

Dit is een van de eerste zaken die u moet ondernemen wanneer u een nieuwe CMS wilt gebruiken. Je verzamelt alle stakeholders en vraagt naar hun bevindingen en input. Niets is zo belangrijk dan de opinie van de gebruikers, bezoekers, ontwikkelaars, en ettelijke anderen. Zo weet je welke richting je uit moet en kan je perfect het systeem plannen en hoe dit uit te rollen. Want een goede contentorganisatie is al de helft van het werk en zorgt ervoor dat je makkelijker je doelen bereikt.