Onze Lemon-reis doorheen de crisis

10/06/2020 - 10:46

De Covid-19 pandemie heeft de wereld plots veranderd en overheden reageerden met drastische maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Nu we enkele maanden verder zijn en we stilaan ons leven terug kunnen oppikken en ook de Lemon squeezers terug meer naar kantoor gaan, wordt het tijd om even stil te staan bij de afgelopen periode. Hoe was de situatie voor Covid-19? Wat was de impact voor ons bedrijf? En hoe zien wij de toekomst?

Pre-Covid-19

We keren even terug naar 2019. Lemon draagt bedrijfscultuur hoog in het vaandel, daarom verwachten we van onze werknemers dat ze zoveel mogelijk van op kantoor werken, om zo het groepsgevoel te stimuleren. Onze Lemon Tribe is een van de succespeilers van het bedrijf, en de focus ligt om deze groep verder te ontwikkelen en versterken. Elk jaar in maart wordt er een skitrip georganiseerd, het belangrijkste team-event van het jaar, omdat we hier de band met de huidige maar ook de nieuwe Lemon Squeezers kunnen smeden.

Als modern IT-bedrijf wordt er gebruik gemaakt van vele digitale tools en werken we volledig cloud-based (m.a.w. geen offline storage). Zo werken we met Slack voor de interne communicatie, Gitlab (code-repository), Google Drive voor documentbeheer, Google Hangouts voor video-calls, Hubspot als CRM toepassing, Teamleader voor facturatie, etc. Iedereen in het bedrijf beschikt over een laptop, dus remote werk is gemakkelijk te organiseren.

Impact Covid-19

Alle Squeezers in hun kot…

Door het hele corona gebeuren en de afkondiging van de lockdown, heeft Lemon al snel beslist om iedereen van thuis uit te laten werken. De gezondheid primeert, dus hebben wij de richtlijnen van de regering strikt opgevolgd om zo de veiligheid van onze Squeezers te garanderen. Om het groepsgevoel te blijven onderhouden en om van thuis uit optimaal te kunnen werken, hebben we Discord als tool geïntroduceerd. Via Discord kunnen we naast chat nu ook mondeling gemakkelijk overleggen via virtuele projectgroepen, meetingrooms en 1-1 conversaties. Op deze manier hebben we de transitie van kantoor naar volledig remote werk gemakkelijk en zonder grote impact kunnen overbruggen.

Maar wat met de projecten?

De corona crisis heeft uiteraard ook een grote impact op de economie. Lemon werkt samen met bedrijven uit verschillende sectoren, waardoor we de impact onvermijdelijk voelen. De reeds bestaande projecten blijven doorlopen, waardoor onze business grotendeels kan blijven draaien. Toch hebben wij na enkele weken de eerste gevolgen van de crisis zien opduiken. Klanten worden terughoudender en investeringen worden uitgesteld vanwege de onzekerheid en vrees voor wat de toekomst zou brengen. We zien nu dit nu vooral door het ontbreken van nieuwe lange-termijn projecten. Wij genereren vaak nieuwe business via netwerken en events. Omdat deze niet kunnen plaatsvinden, bestaat onze lead funnel tegenwoordig meer uit ‘koude’ dan ‘warme’ leads, waardoor de succesratio van nieuwe projecten kleiner wordt.

Ondertussen wordt er creatief nagedacht over hoe we kunnen omgaan met deze crisis en starten we zelf enkele initiatieven op: Lemon sponsort Hack The Crisis, een Hackaton waarbij er in teams wordt nagedacht over oplossingen voor de uitdagingen die de crisis met zich meebracht. Daarnaast zetten we harder in op eigen creatieve concepten en marketing. Daarnaast zetten we harder in op eigen creatieve concepten en marketing. Een voorbeeld hiervan is het schrijven en publiceren van blogs die grotendeels inspelen op het hele coronagebeuren: “Hoeveel kost dat nu eigenlijk? Zo’n app (laten) maken?” is één van de vragen die in tijden van crisis een grote rol spelen en die wij willen beantwoorden.

Ondersteuning van de Lemon Tribe

Van de corona crisis en een lockdown over de hele wereld wordt een mens niet bepaald vrolijk. De ski-reis valt weg, collega’s mogen elkaar niet meer zien en we zitten allemaal thuis. Daarom vonden wij het zeer belangrijk om het contact met het hele team optimaal te blijven onderhouden, maar dit was niet altijd even gemakkelijk. Hoe langer onze mensen thuis werken, hoe meer het contact vervaagt en hoe moeilijker het wordt om de vinger aan de pols te houden. Jammer genoeg werden ook wij genoodzaakt om enkele werknemers op economische werkloosheid te zetten.

Wij doen ons uiterste best om onze werknemers zoveel mogelijk vanop afstand te ondersteunen door bijvoorbeeld tips te delen om thuiswerk optimaal uit te voeren. Wanneer je thuis kinderen hebt rondlopen, is het moeilijk om productief te werken en loop je vaak de muren op. Daarom was er voor deze mensen gedurende de hele periode ruimte voorzien op ons kantoor. Ook werden er enquêtes uitgestuurd om te peilen naar het mentale welzijn van onze Squeezers en wat hun bevindingen waren in verband met de aanpak van Lemon omtrent de situatie. Uit deze enquêtes blijkt dat Lemon over het algemeen de situatie goed aanpakt, met de juiste maatregelen en een duidelijke en open communicatie.

Naast ons team van vaste medewerkers, werken wij ook met enkele stagiair(e)s. Sommige stages werden door scholen stopgezet, andere stages werden verdergezet in de vorm van thuiswerk en nieuwe stages werden gestart. Wij proberen onze stagiair(e)s altijd zoveel mogelijk onder te dompelen in het bedrijfsleven en hen te laten kennismaken met verschillende bedrijfsaspecten. Ondanks de omstandigheden, slagen we erin om de stages succesvol te laten doorgaan.

Lemon-vibe stimuleren

Om het team zoveel mogelijk samen te houden en onze Lemon-vibe niet te verliezen, hebben we vastgehouden aan de rituelen die Lemon typeren, zoals Vier-Uur Bier-Uur op vrijdag, een dagelijkse stand up per project, etc. Deze worden gewoon virtueel verder gezet. Lemon is zeer trots op zijn medewerkers en hoe zij zonder enige moeite de overstap naar fulltime thuiswerk hebben gemaakt. We hebben er allemaal het beste van gemaakt en merken weinig invloed in de oplevering van projecten. De projectmanagers hebben hun verantwoordelijkheid opgenomen zodat projecten niet onder de situatie zouden lijden. Om iedereen een hart onder de riem te steken, te blijven motiveren maar ook te bedanken voor hun inzet, brachten we iedereen een kleine attentie aan huis.

Post-Covid-19

Nu de overheid de lockdown heeft opgeheven, voorziet ook Lemon een strategie om terug meer van op kantoor te werken. We voorzien extra handgels, garanderen de social distancing en geven iedereen ‘ge-Lemonaliseerde’ mondmaskers met eigen ontworpen opdruk (#antivirus).

De coronacrisis doet je nadenken over hoe het was, hoe het is en hoe het zal zijn en zo kan je tot enkele nieuwe inzichten komen. Dit is een moment waarop veel bedrijven zichzelf heruitvinden, waardoor er veel nieuwe prospecten komen die zichzelf de vraag stellen: “Moet ik nu dan toch maar digitaliseren?”. Dit geeft veel potentieel voor de toekomst.

Ook leggen wij nu een extra focus op mogelijke producten. Zo hebben we bijvoorbeeld lemon-stream waar we video’s en livestream aanbieden in een private omgeving. Ook was Lemon reeds enige tijd bezig met de research en development omtrent Ultra Wide Band (UWB), welke nu een versnelling hoger schakelt door de social distancing toepassingen.

Ondertussen werken we aan de Lemon branding en aan een nieuwe website. SEO- en ads-investeringen worden verhoogd en we zien een stijging van inbound sales. Ook hebben we gemerkt dat thuiswerk goed werkt, wat weer nieuwe opportuniteiten biedt voor de toekomst. De tweede helft van 2020 zal erin bestaan om samen de gevolgen van Covid-19 goed te maken. Dat wil zeggen, terug meer focussen op sales, op zoek gaan naar nieuwe opportuniteiten en deze uitwerken.

Kortom, Lemon maakt zich klaar voor het nieuwe normaal en is helemaal klaar voor een verdere succesvolle groei!